ROP SAHAJA

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.

Page 3 of 40 Previous  1, 2, 3, 4 ... 21 ... 40  Next

Go down

Move on

Post by Bongakman on 21st March 2018, 11:00 am

Move on...onxon...off to on...on the way...linda onn
On going...on the track...eh mana yang semalam tu yang kodiang2 network...takkan sekali penghuraian terus off...nak tahu jugak penjelasan lebih lanjut...
avatar
Bongakman
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 155
Join date : 28/11/2017

Back to top Go down

Re: ROP SAHAJA

Post by ropeah on 21st March 2018, 10:58 am

alasan apo laie den nak boie kek ceti halal (banks) ni ai.. ujung bulan makin dokek

ropeah
Warga Baru

Posts : 23
Join date : 15/03/2018

Back to top Go down

Re: ROP SAHAJA

Post by Gigit on 21st March 2018, 10:54 am

We're leaving together,
But still it's farewell
And maybe we'll come back
To earth, who can tell?
I guess there is no one to blame
We're leaving ground (leaving ground)
Will things ever be the same again?
It's the final countdown
The final countdown

Gigit
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 70
Join date : 15/03/2018

Back to top Go down

Re: ROP SAHAJA

Post by Benci on 21st March 2018, 9:29 am

21.03.2018

Benci
Guest


Back to top Go down

+/-=x

Post by 1 + 1 = ? on 20th March 2018, 9:58 pm

Semua dah kot...jgn risau...kalau risau nt delay karang baru tau....

1 + 1 = ?
Guest


Back to top Go down

Appear?

Post by Orang Kampung on 20th March 2018, 9:41 pm

Dah appear ka?
Dah verify ka?
Dah activate ka?
Dah comfrmation ka?
Appearing clearing?
Dah loading? credited?


Last edited by Orang Kampung on 21st March 2018, 8:07 am; edited 1 time in total

Orang Kampung
Warga Baru

Posts : 17
Join date : 13/03/2018

Back to top Go down

Re: ROP SAHAJA

Post by pok di on 20th March 2018, 7:39 pm

Awat lah ramai yg dlm blog ni yg nak kata bodoh ...tak bodoh kot...nak kata pandai...rasanya tak pandai jugak kot...yg korg labur n dok berharap bemda tu siang malam apasal...pelaburan tu sampingan je...wat la kerja cm biasa walaupun tggu 10thn...klau dapat anda untung klau tak dapat anggap la xde rezeki dr situ...ni labur dok harap benda tu sampai sanggup berhutang bergadai apasal...bukan ada yg paksa pun..atau korg ni jenis yg tamak haloba..xcukup satu nak dua..dah msuk dua nk tiga plak....nak cepat kaya buat la kerja...pelaburan tu klau menjadi realiti cepat la kaya...ni dok mengharap sampai berhutang bergadai buat apa...akai ada ka....org nk melabur korg pun nak.melabur...tapi akai takdak...melabur je kompom dpt pulangan...pirahhhhh...tak berani tanggung risiko jagn jd pelabur apa pun...buat kerja sendiri...

ni bru btl2 ciri2 pelaburan..bkn mcm org negatif dlm ni minda msih mundur...opp sory trkasar skit..

pok di
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 94
Join date : 07/03/2018

Back to top Go down

Re: ROP SAHAJA

Post by Betul ke? on 20th March 2018, 6:09 pm

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ semua
Forum ni nak citer pasal ROP bukanlah x suka tgk ada yangg post pasal hadis nabi atau dakwah tapi rasanya x sesuai. Sikit sikit boleh takde masalah..utk dakwah dan bincang soal agama atau apa saja kita bukak tajuk forum lain...ni ada yg post pasal hadis semua pastu yg bercakap maki hamun pun banyak rasanya x sesuai

Betul ke?

Posts : 4
Join date : 19/03/2018

Back to top Go down

Re: ROP SAHAJA

Post by Betul ke? on 20th March 2018, 6:07 pm

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ semua
Forum ni nak citer pasal ROP bukanlah x suka tgk ada yangg post pasal hadis nabi atau dakwah tapi rasanya x sesuai. Sikit sikit boleh takde masalah..

Betul ke?

Posts : 4
Join date : 19/03/2018

Back to top Go down

Re: ROP SAHAJA

Post by Aku tak kisah on 20th March 2018, 5:13 pm

Berita terkini.....esok akan di paparkan status muktamad disini jam 2:30pm....

Aku tak kisah
Warga Baru

Posts : 8
Join date : 16/03/2018

Back to top Go down

Re: ROP SAHAJA

Post by 223 on 20th March 2018, 3:59 pm

[07/03, 6:49 AM] ‪+60 13-395 7014‬: ???? Ayat 51-52 ????

???? Penyakit akibat ‘ain adalah sesuatu yang benar.


*وَإِن يَكَادُ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَٰرِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا۟ ٱلذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُۥ لَمَجْنُونٌ ﴿٥١﴾*

5️⃣1️⃣ Dan sesungguhnya orang-orang kafir itu hampir-hampir menggelincirkan kamu dengan pandangan mata (‘ain) mereka,* ketika mereka mendengar Al-Quran dan mereka berkata, "Dia (Muhammad) itu benar-benar orang yang gila."**

*????Ibnu Qutaibah mengatakan bahawa maksud ayat ini bukanlah orang-orang kafir itu menimbulkan mudarat kepada Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam sebagaimana orang yang memiliki ‘ain memudaratkan orang yang dikaguminya. Namun beliau mengatakan bahawa ayat ini bermaksud, ketika Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam membaca Al-Quran, orang-orang kafir memandang tajam kepada baginda dengan pandangan permusuhan, kebencian kerana hasad, benci dan marah sehingga seakan-akan hampir sahaja menjatuhkan baginda.

????✏️ Ayat ini juga mengandungi dalil bahawa pengaruh ‘ain terhadap seseorang itu memang berlaku. Pandangan mata seseorang atau dikenali sebagai ‘ain dapat menyebabkan penyakit, kerosakan atau kebinasaan pada apa yang dilihatnya baik kepada diri sendiri, orang lain, binatang atau pun benda-benda mati seperti rumah dan lain-lain lagi. Ia timbul kerana perasaan kagum, membesar-besarkan sesuatu atau menyatakan kebaikan pada sesuatu sedangkan pada masa yang sama dia terlupa untuk bertasbih kepada Allah dan memohon keberkatan daripada-Nya terhadap apa yang dikaguminya itu. ‘Ain juga boleh berlaku terhadap seseorang yang soleh ketika dia mengagumi dirinya atau barang-barang miliknya sendiri.

????✏️ Daripada Ibnu ‘Abbas radhiallahu ‘anhuma, Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

???? "Pengaruh ‘ain itu benar-benar ada; seandainya ada sesuatu yang boleh mendahului takdir, nescaya ‘ain itulah yang dapat melakukannya."
[Hadith Riwayat Muslim]

????✏️ Daripada Buraidah bin Al-Husaib, Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

???? "Tidak boleh melakukan ruqyah (penyembuhan melalui bacaan ayat-ayat Al-Quran atau doa yang diajar oleh Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam) kecuali daripada ‘ain dan sengatan binatang berbisa."
[Hadith Riwayat Ibnu Majah]

????✏️ Daripada Umamah bin Sahl, bahawa ayahnya Sahl bin Hanif memberitahu, ketika dia dan rombongan bersama dengan Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam tiba di satu saliran air di Khirar, ayahnya iaitu Sahl yang berkulit putih mandi, sahabat lain iaitu ‘Amir bin Rabi‘ah telah melihat dan berkata, “Tidak pernah kulihat seperti apa yang kulihat pada hari ini.” Lalu Sahl terjatuh ke tanah tidak sedarkan diri. Maka dia diangkat dan dibawa kepada baginda. Baginda lalu bertanya jika ada yang mengesyaki sesiapa berbuat sesuatu terhadap Sahl. Mereka berkata, “‘Amir bin Rabi‘ah telah melihatnya (dengan 'ain).” Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam terus memanggil ‘Amir dan bersabda, “Mengapa ada di antara kamu (hendak) membunuh saudaranya? Mengapa ketika melihat sesuatu yang mengagumkanmu, tidak kamu mendoakan keberkatan untuknya?” Kemudian baginda bersabda kepada ‘Amir, “Mandilah engkau untuk mengubatinya.” Maka ‘Amir pun mandi di dalam bekas yang besar. Setelah itu mereka menyiram air bekas mandian tadi ke atas Sahl. Lalu Sahl sedar tanpa menderita apa-apa pun sakit lagi.
[Hadith Riwayat Ahmad]

????✏️ Daripada Ibnu ‘Abbas radhiallahu ‘anhuma, Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam pernah memohon perlindungan untuk cucunda-cucunda baginda, Al-Hasan dan Al-Husain radhiallahu ‘anhuma:

???? "Aku memohon perlindungan untuk kamu berdua dengan kalimah Allah yang sempurna daripada setiap syaitan, binatang berbisa dan ‘ain (mata) yang menyakitkan." Demikian dahulu Ibrahim ‘alaihis salam melindungkan Ishak dan Ismail ‘alaihimas salam.
[Hadith Riwayat Al-Bukhari, Abu Daud, An-Nasa‘i, At-Tirmizi dan Ibnu Majah]

**????Mereka menuduh Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam sebagai seorang yang gila disebabkan rasa iri hati, juga untuk memalingkan manusia daripada mengikuti ajaran baginda.


*وَمَا هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَٰلَمِينَ ﴿٥٢﴾*

5️⃣2️⃣ Padahal Al-Quran itu tidak lain adalah peringatan bagi seluruh alam.

????✏️ Firman Allah Subhanahu wa Ta‘ala dalam ayat-ayat yang lain:

???? "(Al-Quran) ini adalah keterangan yang jelas untuk semua manusia, dan menjadi petunjuk serta pengajaran bagi orang-orang yang bertakwa."
[Surah Ali ‘Imran, 3: 138]

???? "Sesungguhnya Al-Quran ini memberikan petunjuk ke (jalan) yang paling lurus dan memberi khabar gembira kepada orang-orang mukmin yang mengerjakan amal soleh bahawa mereka akan mendapat pahala yang besar."
[Surah Al-Isra', 17: 9]

????????????????????????????????????????

???? Demikianlah berakhirnya terjemahan dan pengajaran ayat daripada Surah Al-Qalam. Segala puji dan kurnia hanya milik Allah Subhanahu wa Ta‘ala.


Allahu a‘lam.

✏️????????✏️????????✏️????????✏️
[07/03, 7:08 AM] ‪+60 11-2124 3592‬: SEBAIK BAIK LELAKI

NABI ﷺ bersabda:

خيركم خيركم لأهله ، وأنا خيركم لأهلي .

"Sebaik-baik kalian adalah yang paling baik terhadap isterinya dan aku adalah yang paling baik terhadap isteriku."

[HR At Tirmidzi 3895 dan Ibnu Majah 1977]

Sharah Hadiht:

Sheikh Muhammad bin Soleh al-Utsaimin rahimahullah berkata:

هذا خير الناس . هو خيركم لأهله ؛ فإذا كان فيك خير ؛ فاجعله عند أقرب الناس لك وليكن أهلك هم أول المستفيدين من هذا الخير .

"Demikian ini sebaik-baik manusia adalah mereka yang bersikap paling baik terhadap isterinya. Maka apabila terdapat kebaikan pada dirimu, jadikanlah kebaikan itu untuk orang yang paling dekat denganmu dan jadikanlah istrimu sebagai orang pertama yang mendapat manfaat dari kebaikanmu itu".

Ruj: Syarh Riyadhus Solihin jil.3 ms.134
[07/03, 7:19 AM] ‪+60 12-439 0180‬: Al-'A`rāf:142 - Dan kami telah janjikan masa kepada Nabi Musa (untuk memberikan Taurat) selama tiga puluh malam, serta Kami genapkan jumlahnya dengan sepuluh malam lagi, lalu sempurnalah waktu yang telah ditentukan oleh Tuhannya empat puluh malam. Dan berkatalah Nabi Musa kepada saudaranya Nabi Harun (semasa keluar menerima Taurat): "Gantikanlah aku dalam (urusan memimpin) kaumku dan perbaikilah (keadaan mereka sepeninggalanku), dan janganlah engkau menurut jalan orang-orang yang melakukan kerosakan".
[09/03, 6:35 AM] ‪+60 19-269 2057‬: *????Tazkirah subuh*

( Hari Jumaat yang mulia )

Rasulullah s.a.w. bersabda:

لاَ يَغْتَسِلُ رَجُلٌ يَوْمَ الْجُمُعَةِ وَيَتَطَهَّرُ مَا اسْتَطَاعَ مِنْ طُهْرٍ وَيَدَّهِنُ مِنْ دُهْنِهِ أَوْ يَمَسُّ مِنْ طِيبِ بَيْتِهِ ثُمَّ يَخْرُجُ فَلاَ يُفَرِّقُ بَيْنَ اثْنَيْنِ ثُمَّ يُصَلِّي مَا كُتِبَ لَهُ ثُمَّ يُنْصِتُ إِذَا تَكَلَّمَ اْلإِمَامُ إِلاَّ غُفِرَ لَهُ مَا بَيْنَهُ وَبَيْنَ الْجُمُعَةِ اْلأُخْرَى.”
-رواه البخاري من حديث سلمان الفارسي


“Tidaklah seseorang: Mandi pada hari Jumaat, dan bersuci semampunya, Memakai wangian dari rumahnya, Kemudian keluar menuju masjid, Dan dia tidak memisahkan dua orang (yang sedang duduk bersebelahan), lalu dia mengerjakan solat sesuai dengan apa yang telah ditetapkan untuknya, lalu diam mendengar Khutbah:

Akan diampuni dosa-dosanya antara Jum’at tersebut dengan Jumaat berikutnya.”

*[HR Imam al-Bukhari]*
.
[09/03, 6:49 AM] ‪+60 11-2124 3592‬: JANGAN SAKITI HATI SUAMIMU

Sabda Nabi SAW,

لاَ تُؤْذِي امْرَأَةٌ زَوْجَهَا فِي الدُّنْيَا ؛ إِلاَّ قَالَتْ زَوْجَتُهُ مِنَ الْحُوْرِ الْعِيْنِ : لاَ تُؤْذِيْهِ قَاتَلَكِ اللهُ ؛ فَإِنَّمَا هُوَ عِنْدَكِ دَخِيْلٌ يُوْشِكُ أَنْ يُفَارِقَكِ إِلَيْنَا

Jika seorang isteri menyakiti suaminya di dunia, maka calon istri suaminya di akhirat dari kalangan bidadari akan berkata: “Janganlah engkau menyakitinya. Semoga Allah mencelakakanmu. Dia bersamamu di dunia itu hanya sebentar saja dan akan berpisah denganmu untuk kembali kepada kami.”

[HR Imam at-Tirmidzi no.1174 dan Ibnu Majah no.2014. Hadis ini dinilai Sahih oleh Syaikh Nasirudin al-Albani rahimahullah dalam As-Shahihah no.173. Al Hafizh Abu Thohir mengatakan sanad hadits ini hasan]

#Para wanita hendaklah menjaga hubungan yang baik dengan suami mereka. Jangan sesekali menyakiti hati suami. Dunia ini terlalu singkat masanya berbanding hari akhirat.

Takutlah doa kecelakaan dari para Bidadari Syurga kerana Allah SWT mengabulkan doa mereka bila bila masa sahaja.

Ittaqillah
[10/03, 8:15 AM] ‪+60 12-439 0180‬: Al-'A`rāf:145 - Dan Kami telah menuliskan bagi Nabi Musa pada Lauh-lauh (Taurat) itu, dari pelbagai jenis nasihat pengajaran dan penjelasan bagi tiap-tiap sesuatu (dasar Syariat dan hukum-hukumnya). Oleh itu, terimalah dia (dan amalkanlah wahai Musa) dengan bersungguh-sungguh, dan suruhlah kaummu berpegang (serta mengamalkan) yang sebaik-baiknya (iaitu suruhan-suruhannya). Aku akan perlihatkan kepada kamu akan negeri orang-orang yang fasik - derhaka".
[10/03, 11:10 PM] ‪+60 11-2124 3592‬: AMALAN BERSALAM SALAMAN SEUSAI SOLAT FARDHU

Antara ritual aneh yang berlaku di sesetengah tempat para jemaah sejurus selesai berdoa bersama imam mereka berbaris untuk bersalam salaman seperti pemain bolasepak memulakan perlawanan bolasepak bersalaman sesama mereka.

Apalah ada dalil menganjurkan amalan sebegini?

Penjelasan:

Fatwa Syaikh Muhammad bin Soleh al Uthaimin:

“Bersalaman yang demikian (rutin setelah solat) tidak kami ketahui asalnya dari As-Sunnah atau pun dari praktik para sahabat Nabi saw. Namun jika bersalaman setelah solat bukan dalam rangka menganggap itu amalan disyariatkan (setelah solat), hanya sekadar mempererat persaudaraan atau menumbuhkan rasa cinta, maka Aku harap hal itu tidaklah mengapa.

Adapun melakukannya dengan anggapan bahwa hal itu dianjurkan Syariat (setelah solat) maka hendaknya tidak dilakukan, dan tidak boleh dilakukan melainkan terdapat dalil yang mengesahkan bahwa hal itu ada dianjurkan. Dan tidaklah Aku ketahui bahwa hal itu ada dalilnya.”

Ruj: Majmu’ Fatawa War Rasa-il, jil.3

Tujuan sebenar bersalaman menurut sunnah:

Dari Anas bin Malik ra dan Asy Sya’bi mengatakan:

كان أصحاب النبي صلى الله عليه وسلم إذا تلاقوا تصافحوا وإذا قدموا من سفر تعانقوا
“Para sahabat Nabi saw jika saling bertemu mereka bersalaman, dan jika mereka datang dari perjalanan jauh mereka saling berpelukan”

Maka sebaiknya jika hendak bersalaman lakukanlah sebelum solat dan jangan jadikan ia ritual setiap kali selesai solat 5 waktu.

Perbuatan itu menjadi Bid'ah jika dijadikan rutin kerana dikhuatiri generasi baru akan beranganggap ianya sebahagian dari amalan yang dianjurkan agama.

UiTOBicaraTHTLHadith
Siri Pemurnian Bid'ah:
60 Bid'ah yang diamalkan di Nusantara.
[11/03, 10:30 PM] ‪+60 11-2124 3592‬: MAJLIS BERDOA BERAMAI RAMAI

Soalan:

Amalan berDoa secara Jama'iy (beramai ramai) sebagaimana yang sering dilakukan dalam Masyarakat kita pada hari ini apakah ada petunjuknya daripada Nabi dan Para Sahabat?

Penjelasan:

Dalam hadis sahih riwayat Imam Bukhari dan Muslim ada disebutkan beberapa keadaan Nabi saw berdoa berjamaah sambil di aminkan oleh para Sahabat. Antaranya Qunut Nazilah, solat Istisqa dan Khutbah Jumaat.

Adapun berdoa beramai ramai selain dari itu seperti berdoa ketika hendak makan (majlis kenduri) atau ketika memulakan pekerjaan dibaca oleh seorang lalu diaminkan oleh orang lain secara beramai ramai maka amalan ini tidak diketahui daripada mana asal usulnya.

Ianya perkara baru yang diada adakan dalam Agama yang telah mengelirukan masyarakat awam sehigga ada yang beranggapan seolah tidak ada keberkatan pada sesuatu majlis yang tidak dimulai dengan bacaan Doa.

Adakah lebih baik tidak berDoa?

Nabi saw telah mengajar tatacara berDoa dalam semua keadaan. Bermula dari bangun tidur, masuk tandas, keluar tandas, ketika hendak makan dan minum, keluar dan masuk rumah, naik kenderaan, sampailah hendak tidur semula semua telah diajar oleh Baginda. Tiada satupun riwayat yang Sahih baginda saw berdoa berjamaah bersama para Sahabat sebelum melakukan sesuatu aktiviti sebagaimana yang dilakukan oleh masyarakat kita.

Kita juga dianjurkan berDoa dalam Solat terutama dalam Sujud dan sebelum Salam samada solat Fardhu mahupun Sunat. Mintalah apa saja dalam doa tersebut samada untuk diri sendiri atau orang lain, baik urusan kerja harian atau selainnya.

Berpadalah dengan apa yang diajar oleh Nabi saw.

UiTOBicaraTHTLHadith
[11/03, 10:30 PM] ‪+60 19-318 2000‬: Apa itu berkat?
Amalan umat terbaik.

B A C A Q U R A N H A R I - H A R I
W A L A U P U N S I K I T?

Ada seorang ulama berguru kepada seorang guru. Selang beberapa lama, dia ingin melanjutkan belajar ke guru lain.

Gurunya berpesan:
Jangan tinggalkan membaca Al Qur’an.
Semakin banyak baca Al Qur’an, urusanmu semakin mudah. Dan muridnya pun melakukannya.

Dia membaca Al Qur’an 3 juz sehari. Dia menambahkan hingga 10 juz sehari. Dan urusannya semakin mudah. Allah swt yang mengurus semua urusannya. Waktu pun semakin berkat.

APA MAKNA BERKAT WAKTU?

Apa yang dimaksudkan dengan berkat waktu?
Dapat melakukan banyak hal dalam waktu sedikit.
Itulah berkat Al Qur’an. Al Qur’an membuat kita mudah menguruskan waktu.

Bukan kita yang atur waktu kita, tapi Allah.
Padahal teorinya orang banyak membaca Al Qur’an memakan banyak waktu, mengurangi waktu untuk kegiatan lain.
Tapi Allah swt yang membuat waktu jadi berkat. Hingga menjadi begitu efektif. Hidup pun efektif.

Dan Allah akan mencurahkan banyak berkat dan kebaikan pada kita kerana Al Qur’an salah satu berkatnya adalah membuka pintu kebaikan, membuka kesempatan untuk amal soleh berikutnya.

Salah satu balasan bagi amal baik yang kita lakukan adalah kesempatan untuk amal baik seterusnya.

Mari jadikan tilawah sebagai waktu utama kita. Bukan waktu yang terluang saja.

*SET MASA UNTUK MULAKAN QURAN*
*H A R I H A R I*
*M E N Y E B U T*
*P E R K A T A A N. A L L A H*

Selamat berhijrah dan semoga istiqamah
[16/03, 10:48 AM] ‪+60 12-439 0180‬: Al-'A`rāf:150 - Dan apabila Nabi Musa kembali kepada kaumnya dengan marah dan dukacita, berkatalah ia: "Amatlah buruknya apa yang telah kamu lakukan sepeninggalanku; mengapa kamu terburu-buru (tidak menunggu) perintah Tuhan kamu?" Dan ia meletakkan Lauh-lauh (yang mengandungi tulisan Taurat) itu serta ia memegang (rambut) kepala saudaranya (Nabi Harun) sambil menariknya kepadanya. Nabi Harun berkata: "Wahai anak ibuku! Sesungguhnya kaum (Bani Israil) memandangku lemah dan nyaris-nyaris mereka membunuhku (ketika aku melarang mereka); oleh itu, janganlah engkau menjadikan musuh bergembira melihat (tempelakmu) terhadapku, dan janganlah engkau jadikan daku termasuk dalam golongan orang-orang yang zalim".
[17/03, 6:41 AM] ‪+60 11-2124 3592‬: ALLAH TELAH TETAPKAN REZEKI SETIAP HAMBA HAMBANYA

Allah Ta’ala berfirman,

وَلَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبَادِهِ لَبَغَوْا فِي الْأَرْضِ وَلَكِنْ يُنَزِّلُ بِقَدَرٍ مَا يَشَاءُ إِنَّهُ بِعِبَادِهِ خَبِيرٌ بَصِيرٌ
“Dan jikalau Allah melapangkan rezeki kepada hamba-hamba-Nya tentulah mereka akan melampaui batas di muka bumi, tetapi Allah menurunkan apa yang dikehendaki-Nya dengan ukuran. Sesungguhnya Dia Maha Mengetahui (keadaan) hamba-hamba-Nya lagi Maha Melihat.” QS. Asy Syuraa: 27

Imam Ibnu Katsir rahimahullah menjelaskan tentang ayat ini:

“Allah SWT memberi rezeki kepada hamba hambanya sesuai dengan pilihan-Nya dan Allah selalu melihat manakah yang maslahat untuk mereka. Allah lebih mengetahui manakah yang terbaik untuk mereka. Allah-lah yang memberikan kekayaan kepada mereka yang Dia nilai patut menerimanya. Dan Allah-lah yang memberikan kefakiran kepada mereka yang Dia nilai patut menerimanya.”

Ruj: Tafsir Al Qur’an Al ‘Azhim, 6: 553
[17/03, 6:58 AM] ‪+60 19-269 2057‬: *????Tazkirah subuh :*

(Penuhilah dunia ini dgn kasih sayangmu)

"Wahai muslim yg berjiwa besar,
Penuhilah dunia ini dgn limpah kasih sayangmu. Khususkanlah buat sdra2mu yg muslimin itu dengan kepanasan cintamu yg maha ti nggi dan biarkanlah mereka tahu bahawa anda mencintai mereka."

"Yang demikian itulah al aksir (batu geliga) utk mengubati seribu satu kesulitan dan kesusahan."

"Sesungguhnya banyak kesulitan di dalam dunia ini timbul dari perasaan yg telah padam dan berlakunya penyelewengan perasaan itu.."

Ust Abbas Assisi
-Da'awah dan Cinta ke Jalan Allah

223
Guest


Back to top Go down

Re: ROP SAHAJA

Post by Gigit on 20th March 2018, 3:51 pm

Ayuh mari bersama rocky bergandingan telor. Telor rebus telor masin telor pindang telor mata telor dadar telor puyuh telor katak telor org kawen telor kechut telor masuk dlm dan sekalian telor di nusantara. Marilah berjalan seiringan..

Berlari bekejaran
Seindah bunga di taman

Gigit
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 70
Join date : 15/03/2018

Back to top Go down

Re: ROP SAHAJA

Post by Rockyy on 20th March 2018, 3:27 pm

sy dpat rasa kan aura negative berbaur positive dlm blog yg sempit ni.
jadi sy nak bangkit kan aura negative dlm ni. nak mogok, ayuhhh dlm blog ni sesiapa nak tentang habis habis, mari kita wujudkan group Anti Modus Operandi. sy akan open plan untk buat sepanduk, banner, bunting, etc etc. ini lah tiba masanya aura negative kita bersatu padu, untuk hancur kan segala gala nya. Mari.... mari... sertai Rockyy. Takkan hilang statement yg diprint. Folder ada password. ayuhhhhh!!

Rockyy
Guest


Back to top Go down

Re: ROP SAHAJA

Post by Pak Godi on 20th March 2018, 3:26 pm

Allah, berkatilah kami (limpahkanlah kasih sayang kepada kami) dalam bulan Rejab dan Syaaban, serta pertemukanlah kami dengan bulan Ramadhan.”

*#1 – Apa Maksud ‘Rejab’?*

‘Rejab’ bererti keagungan, kerana bulan ini diagungkan oleh Allah s.w.t.

*#2 – Mengapa Bulan Ini Diagungkan?*

Ini kerana ia termasuk dalam 4 bulan suci dan mulia yang diharamkan berperang atau bersengketa dalam Islam. Bulan ini adalah bulan aman, damai dan selamat. Seperti firman Allah s.w.t yang bermaksud;

_“Sesungguhnya, bilangan bulan di sisi Allah adalah 12 bulan, (sepertimana) dalam ketetapan Allah pada waktu Dia menciptakan langit dan bumi, di antaranya ada empat bulan suci tidak boleh berperang di dalamnya (Zulkaedah, Zulhijjah, Muharram, Rejab). Itulah ketetapan agama yang lurus, maka janganlah kamu menzalimi dirimu dalam (bulan yang empat) itu…”_
Surah at-Taubah:36

*#3 – Adakah Terdapat Peristiwa Penting Dalam Bulan Rejab?*

Ya. Antara peristiwa penting yang berlaku dalam bulan Rejab ialah peristiwa Israk dan Mikraj pada 27 Rejab.

Juga berlakunya Perang Tabuk, peperangan terakhir yang disaksikan oleh Rasulullah s.a.w.
Selain itu, pada bulan Rejab juga berlakunya hijrah pertama dalam Islam.

*#4 – Apa Yang Boleh Dilakukan Dalam Bulan Rejab?*

Digalakkan kepada kita umat Islam untuk memperbanyakkan berzikir, istighfar, berpuasa serta melakukan amal kebajikan dalam bulan Rejab.

Juga digalakkan untuk kita melazimkan doa berikut;

“Ya Allah, berkatilah kami (limpahkanlah kasih sayang kepada kami) dalam bulan Rejab dan Syaaban, serta pertemukanlah kami dengan bulan Ramadhan.”

*#5 – Apa Keistimewaan Bulan Ini?*

Di antara keistimewaan bulan ini, malam pertama bulan Rejab adalah malam dikabulkan doa sepertimana sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud;

_“Lima malam doa tidak ditolak, iaitu malam pertama bulan Rejab, malam Nisfu Sya’ban, malam Jumaat, malam Hari Raya Eidulfitri, malam hari raya Eiduladha.”_
Hadis Riwayat Al-Baihaqi.

*#6 – Adakah Terdapat Ayat Al-Quran Yang Menyebut Mengenai Bulan Rejab?*

Al-Quran tidak menyebut secara terperinci mengenai bulan Rejab dan kelebihannya. Akan tetapi terdapat dua surah al-Quran yang menyebut mengenainya secara tidak langsung, iaitu surah al-Baqarah ayat 194 dan 217 dan surah at-Taubah ayat 2, 36 dan 37.

Semoga perkongsian ini memberi manfaat kepada pembaca untuk merebut keistimewaan bulan Rejab yang bakal menjelang tidak lama lagi.

Bahkan, bulan Rejab ini juga menjadi penanda aras atau tanbih (ingatan) kepada umat Islam agar bersedia untuk menghadapi bulan Ramadan; bulan yang di dalamnya terkandung 1001 rahmat dan maghfirah (keampunan) daripada Allah s.w.t. Wallahua’lam.

KONGSIKAN TAZKIRAH INI
[19/03, 7:08 AM] ‪+60 19-269 2057‬: *????Tazkirah subuh :*

(Nabi SAW tidak mengharapkan upah dari tugas daawah baginda)

وَيَا قَوْمِ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مَالًا إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَى اللَّهِ وَمَا أَنَا بِطَارِدِ الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّهُم مُّلَاقُو رَبِّهِمْ وَلَٰكِنِّي أَرَاكُمْ قَوْمًا تَجْهَلُونَ

"Dan (ketahuilah) wahai kaumku! Aku tidak meminta kepada kamu sebarang harta benda sebagai upah menyampaikan ugama Allah itu, tiadalah aku harapkan upahku melainkan dari Allah semata-mata; dan aku tidak akan menghalau orang-orang yang beriman (sebagaimana yang kamu minta itu), kerana sesungguhnya mereka akan menemui Tuhan mereka (dan pada hari itu mereka akan menuntut dan menerima hak masing-masing); tetapi aku nampak kamu semua, kaum yang tidak mengetahui apa yang mesti diketahui."

*(Hud : 29)*
.
[19/03, 7:33 AM] ‪+60 12-439 0180‬: Al-'A`rāf:155 - Dan Nabi Musa memilih tujuh puluh orang lelaki dari kaumnya (untuk di bawa bersama ke Gunung Tursina) pada waktu yang telah kami tentukan. Maka ketika mereka digegar oleh gempa, Nabi Musa merayu dengan berkata: "Wahai Tuhanku! Jika Engkau kehendaki, Engkau boleh binasakan mereka bersama-sama denganku sebelum ini. Adakah Engkau hendak membinasakan kami disebabkan apa yang telah dilakukan oleh orang-orang yang bodoh di antara kami? (Apa yang mereka telah lakukan) itu hanyalah cubaanMu. Dengan cubaan itu Engkau sesatkan sesiapa yang Engkau kehendaki dan Engkau beri petunjuk kepada sesiapa yang Engkau kehendaki. Engkau jualah Pelindung kami; oleh itu ampunkanlah kami dan berilah rahmat kepada kami, kerana Engkau jualah sebaik-baik Pemberi ampun.
[19/03, 10:43 PM] ‪+60 11-2124 3592‬: TUNTUNAN SUNNAH DI BULAN REJAB

Berkenaan dengan bulan Rejab, sebenarnya tidak terdapat satupun dalil yang sahih berkenaan fadhilat atau kelebihan tertentu bagi mereka yang melakukan ibadah tertentu pada bulan ini secara khusus.

Untuk mendapat gambaran ringkas tentang tuntutan al-Sunnah di dalam bulan ini perhatikanlah kenyataan-kenyataan berikut:

1-Al-Quran menjelaskan bahawa bulan Rejab adalah salah satu daripada al-Ashhur al-Hurum (bulan-bulan haram).

Firman Allah Ta‘ala dalam Surah al-Taubah 9:36) (Maksudnya): "Sesungguhnya bilangan bulan-bulan di sisi (hukum) Allah ialah dua belas bulan, (yang telah ditetapkan) dalam Kitab Allah semasa Ia menciptakan langit dan bumi, di antaranya empat bulan yang dihormati. Ketetapan yang demikian itu ialah ugama yang betul lurus, maka janganlah kamu menganiaya diri kamu dalam bulan-bulan yang dihormati itu (dengan melanggar laranganNya); dan perangilah kaum kafir musyrik seluruhnya sebagaimana mereka memerangi kamu seluruhnya; dan ketahuilah sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang bertaqwa.

Sabda Rasulullah s.a.w.:

الزَّمَانُ قَدْ اسْتَدَارَ كَهَيْئَةِ يَوْمَ خَلَقَ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضَ السَّنَةُ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ثَلَاثَةٌ مُتَوَالِيَاتٌ ذُو الْقَعْدَةِ وَذُو الْحِجَّةِ وَالْمُحَرَّمُ وَرَجَبُ مُضَرَ الَّذِي بَيْنَ جُمَادَى وَشَعْبَانَ
Sesungguhnya waktu telah kembali seperti keadaannya pada hari Allah menciptakan langit dan bumi. Satu tahun mempunyai 12 bulan. Di kalangannya 4 bulan haram, 3 berterusan; Zul Qi‘dah, Zul Hijjah dan al-Muharram serta Rejab kabilah Mudar di antara Jumada dan Sya‘ban." HR Bukhari & Muslim

2- Solat khas dalam bulan Rejab:

Kata Imam an-Nawawi rahimahullah:

"واحتج به العلماء على كراهة هذه الصلاة المبتدعة التي تسمى الرغائب قاتل الله واضعها ومخترعها فإنها بدعة منكرة من البدع التي هي ضلالة وجهالة وفيها منكرات ظاهرة وقد صنف جماعة من الأئمة مصنفات نفيسة في تقبيحها وتضليل مصليها ومبتدعها ودلائل قبحها وبطلانها وتضلل فاعلها أكثر من أن تحصر"
‘Para ulamak telah berhujjah dengannya ke atas kebencian solat yang dinamakan al-Raghaib (solat khusus sempena bulan Rejab). Semoga Allah memerangi pemalsunya dan penciptanya. Sesungguhnya ia adalah bid‘ah yang munkar yang terdiri daripada bid‘ah-bid‘ah yang sesat dan kejahilan. Di dalamnnya terdapat kemungkaran yang jelas. Sekumpulan para ulamak telah menulis tulisan-tulisan yang bermutu dalam memburukkannya dan menyesatkan orang yang bersolat dengannya dan menciptanya. Dalil-dalil berkenaan kekejiannya, kebatilannya dan kesesatan pembuatnya amat banyak sehingga tidak terbilang.

Ruj: Syarh Sahih Muslim, Jil.8 ms. 20.

3- Berpuasa Khusus bulan Rejab:

Kata Imam Ibn Qaiyyim:

"كل حديث في ذكر صوم رجب وصلاة بعض الليالي فيه فهو كذب مفترى"
Semua hadith yang menyatakan puasa khusus sempena bulan Rejab dan solat khusus di sebahagian malam-malamnya adalah penipuan yang direka reka.

Ruj: al-Manar al-Munif, ms. 96.

Kata Imam Ibn Hajar Al-Asqalani rahimahullah:

وقال الحافظ ابن حجر " لم يرد في فضل شهر رجب ولا في صيامه ولا صيام شيء منه معيَّن ولا في قيام ليلة مخصوصة فيه حديث صحيح يصلح للحجة " ا.هـ تبيين العجب / 11 (لطائف المعارف /228 )
Tidak terdapat hadith sahih yang boleh dijadikan hujah berkenaan kelebihan bulan Rejab, puasa bulan ini, puasa hari-hari tertentu bulan ini mahupun bangun malam tertentu pada bulan ini.

Ruj: Lataif al-Ma'arif ms.228

4- Umrah di bulan Rejab:

Hadith kelebihan Umrah di Bulan rejab hanya terdapat dalam beberapa riwayat daripada golongan Syi‘ah yang mengatakan umrah bulan Rejab adalah umrah yang terbaik. Akan tetapi Ahlu Sunnah tidak menerima periwayatan mereka di samping riwayat tersebut tidak bersambung kepada Rasulullah s.a.w.

5- Malam al-Isra’ wal-Mi‘raj tidak sah pada malam ke 27 bulan Rejab:

Kata Imam Ibn Katsir rahimahullah:

(وقد أورد-أي عبدالغني المقدسي- حديثاً لا يـصـحّ سـنـــده ذكرناه في فضائل شهر رجب أن الإسراء كان ليلة السابع والعشرين من رجب والله أعلم. ومن الناس من يزعم أن الإسراء كان أول ليلة جمعة من شهر رجب, وهي ليلة الرغائب التي أُحدثت فيها الصلاة المشهورة, ولا أصل لذلك والله أعلم)
Telah berkata (Abdul Ghani al-Maqdisi telah meriwayatkan sebuah hadith yang tidak sah sanadnya dan kami telah jelaskan dalam ‘Fadail Shahr Rajab’ bahawa peristiwa al-Isra’ telah berlaku pada malan ke-27 bulan Rejab, Allah jua yang lebih mengetahui. Ada juga di antara manusia yang menyangka bahawa peristiwa al-Isra’ telah berlaku pada Jumaat pertama dalam bulan Rejab, iaitulah malam al-Raghaib yang dicipta padanya solat yang masyhur, sedangkan tiada asal bagi perkara ini, Allah jua yang lebih mengetahui.)

Ruj: al-Bidayah wa al-Nihayah, Jil.3 ms.136-137

Kesimpulan.

Dapatlah disimpulka bahawa bulan ini samalah dengan bulan-bulan lain. Justeru amalan-amalan di bulan Rejab adalah sama seperti amalan-amalan di bulan-bulan lain.

Jika kita biasa solat sunat malam hari di bulan lain solatlah seperti biasa di malam tersebut. Demikian juga jika dibulan lain jika kita biasa puasa sunat, sedekah, baca Quran buatlah amaln tersebut seperti biasa dibulan Rejab ini tanpa sebarang iktiqad atau keyakinan bahawa amalan yang dilakukan itu mempunyai kelebihan tertentu berbanding bulan yang lain.

Pak Godi
Guest


Back to top Go down

Re: ROP SAHAJA

Post by Katak Puru on 20th March 2018, 3:12 pm

Edubird wrote:Awat lah ramai yg dlm blog ni yg nak kata bodoh ...tak bodoh kot...nak kata pandai...rasanya tak pandai jugak kot...yg korg labur n dok berharap bemda tu siang malam apasal...pelaburan tu sampingan je...wat la kerja cm biasa walaupun tggu 10thn...klau dapat anda untung klau tak dapat anggap la xde rezeki dr situ...ni labur dok harap benda tu sampai sanggup berhutang bergadai apasal...bukan ada yg paksa pun..atau korg ni jenis yg tamak haloba..xcukup satu nak dua..dah msuk dua nk tiga plak....nak cepat kaya buat la kerja...pelaburan tu klau menjadi realiti cepat la kaya...ni dok mengharap sampai berhutang bergadai  buat apa...akai ada ka....org nk melabur korg pun nak.melabur...tapi akai takdak...melabur je kompom dpt pulangan...pirahhhhh...tak berani tanggung risiko jagn jd pelabur apa pun...buat kerja sendiri...


Ini ak setuju sgt2..

Katak Puru
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 66
Join date : 20/03/2018

Back to top Go down

Re: ROP SAHAJA

Post by Rockyy on 20th March 2018, 3:11 pm

Yaa sudah sudah lah tu kalian semua yg bijaksana baik dari ahli mahupun bukan ahli. Marilah kita ke neraka.

Rockyy
Guest


Back to top Go down

Re: ROP SAHAJA

Post by Pak Todi on 20th March 2018, 3:09 pm

Allah, berkatilah kami (limpahkanlah kasih sayang kepada kami) dalam bulan Rejab dan Syaaban, serta pertemukanlah kami dengan bulan Ramadhan.”

*#1 – Apa Maksud ‘Rejab’?*

‘Rejab’ bererti keagungan, kerana bulan ini diagungkan oleh Allah s.w.t.

*#2 – Mengapa Bulan Ini Diagungkan?*

Ini kerana ia termasuk dalam 4 bulan suci dan mulia yang diharamkan berperang atau bersengketa dalam Islam. Bulan ini adalah bulan aman, damai dan selamat. Seperti firman Allah s.w.t yang bermaksud;

_“Sesungguhnya, bilangan bulan di sisi Allah adalah 12 bulan, (sepertimana) dalam ketetapan Allah pada waktu Dia menciptakan langit dan bumi, di antaranya ada empat bulan suci tidak boleh berperang di dalamnya (Zulkaedah, Zulhijjah, Muharram, Rejab). Itulah ketetapan agama yang lurus, maka janganlah kamu menzalimi dirimu dalam (bulan yang empat) itu…”_
Surah at-Taubah:36

*#3 – Adakah Terdapat Peristiwa Penting Dalam Bulan Rejab?*

Ya. Antara peristiwa penting yang berlaku dalam bulan Rejab ialah peristiwa Israk dan Mikraj pada 27 Rejab.

Juga berlakunya Perang Tabuk, peperangan terakhir yang disaksikan oleh Rasulullah s.a.w.
Selain itu, pada bulan Rejab juga berlakunya hijrah pertama dalam Islam.

*#4 – Apa Yang Boleh Dilakukan Dalam Bulan Rejab?*

Digalakkan kepada kita umat Islam untuk memperbanyakkan berzikir, istighfar, berpuasa serta melakukan amal kebajikan dalam bulan Rejab.

Juga digalakkan untuk kita melazimkan doa berikut;

“Ya Allah, berkatilah kami (limpahkanlah kasih sayang kepada kami) dalam bulan Rejab dan Syaaban, serta pertemukanlah kami dengan bulan Ramadhan.”

*#5 – Apa Keistimewaan Bulan Ini?*

Di antara keistimewaan bulan ini, malam pertama bulan Rejab adalah malam dikabulkan doa sepertimana sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud;

_“Lima malam doa tidak ditolak, iaitu malam pertama bulan Rejab, malam Nisfu Sya’ban, malam Jumaat, malam Hari Raya Eidulfitri, malam hari raya Eiduladha.”_
Hadis Riwayat Al-Baihaqi.

*#6 – Adakah Terdapat Ayat Al-Quran Yang Menyebut Mengenai Bulan Rejab?*

Al-Quran tidak menyebut secara terperinci mengenai bulan Rejab dan kelebihannya. Akan tetapi terdapat dua surah al-Quran yang menyebut mengenainya secara tidak langsung, iaitu surah al-Baqarah ayat 194 dan 217 dan surah at-Taubah ayat 2, 36 dan 37.

Semoga perkongsian ini memberi manfaat kepada pembaca untuk merebut keistimewaan bulan Rejab yang bakal menjelang tidak lama lagi.

Bahkan, bulan Rejab ini juga menjadi penanda aras atau tanbih (ingatan) kepada umat Islam agar bersedia untuk menghadapi bulan Ramadan; bulan yang di dalamnya terkandung 1001 rahmat dan maghfirah (keampunan) daripada Allah s.w.t. Wallahua’lam.

KONGSIKAN TAZKIRAH INI
[19/03, 7:08 AM] ‪+60 19-269 2057‬: *????Tazkirah subuh :*

(Nabi SAW tidak mengharapkan upah dari tugas daawah baginda)

وَيَا قَوْمِ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مَالًا إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَى اللَّهِ وَمَا أَنَا بِطَارِدِ الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّهُم مُّلَاقُو رَبِّهِمْ وَلَٰكِنِّي أَرَاكُمْ قَوْمًا تَجْهَلُونَ

"Dan (ketahuilah) wahai kaumku! Aku tidak meminta kepada kamu sebarang harta benda sebagai upah menyampaikan ugama Allah itu, tiadalah aku harapkan upahku melainkan dari Allah semata-mata; dan aku tidak akan menghalau orang-orang yang beriman (sebagaimana yang kamu minta itu), kerana sesungguhnya mereka akan menemui Tuhan mereka (dan pada hari itu mereka akan menuntut dan menerima hak masing-masing); tetapi aku nampak kamu semua, kaum yang tidak mengetahui apa yang mesti diketahui."

*(Hud : 29)*
.
[19/03, 7:33 AM] ‪+60 12-439 0180‬: Al-'A`rāf:155 - Dan Nabi Musa memilih tujuh puluh orang lelaki dari kaumnya (untuk di bawa bersama ke Gunung Tursina) pada waktu yang telah kami tentukan. Maka ketika mereka digegar oleh gempa, Nabi Musa merayu dengan berkata: "Wahai Tuhanku! Jika Engkau kehendaki, Engkau boleh binasakan mereka bersama-sama denganku sebelum ini. Adakah Engkau hendak membinasakan kami disebabkan apa yang telah dilakukan oleh orang-orang yang bodoh di antara kami? (Apa yang mereka telah lakukan) itu hanyalah cubaanMu. Dengan cubaan itu Engkau sesatkan sesiapa yang Engkau kehendaki dan Engkau beri petunjuk kepada sesiapa yang Engkau kehendaki. Engkau jualah Pelindung kami; oleh itu ampunkanlah kami dan berilah rahmat kepada kami, kerana Engkau jualah sebaik-baik Pemberi ampun.
[19/03, 10:43 PM] ‪+60 11-2124 3592‬: TUNTUNAN SUNNAH DI BULAN REJAB

Berkenaan dengan bulan Rejab, sebenarnya tidak terdapat satupun dalil yang sahih berkenaan fadhilat atau kelebihan tertentu bagi mereka yang melakukan ibadah tertentu pada bulan ini secara khusus.

Untuk mendapat gambaran ringkas tentang tuntutan al-Sunnah di dalam bulan ini perhatikanlah kenyataan-kenyataan berikut:

1-Al-Quran menjelaskan bahawa bulan Rejab adalah salah satu daripada al-Ashhur al-Hurum (bulan-bulan haram).

Firman Allah Ta‘ala dalam Surah al-Taubah 9:36) (Maksudnya): "Sesungguhnya bilangan bulan-bulan di sisi (hukum) Allah ialah dua belas bulan, (yang telah ditetapkan) dalam Kitab Allah semasa Ia menciptakan langit dan bumi, di antaranya empat bulan yang dihormati. Ketetapan yang demikian itu ialah ugama yang betul lurus, maka janganlah kamu menganiaya diri kamu dalam bulan-bulan yang dihormati itu (dengan melanggar laranganNya); dan perangilah kaum kafir musyrik seluruhnya sebagaimana mereka memerangi kamu seluruhnya; dan ketahuilah sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang bertaqwa.

Sabda Rasulullah s.a.w.:

الزَّمَانُ قَدْ اسْتَدَارَ كَهَيْئَةِ يَوْمَ خَلَقَ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضَ السَّنَةُ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ثَلَاثَةٌ مُتَوَالِيَاتٌ ذُو الْقَعْدَةِ وَذُو الْحِجَّةِ وَالْمُحَرَّمُ وَرَجَبُ مُضَرَ الَّذِي بَيْنَ جُمَادَى وَشَعْبَانَ
Sesungguhnya waktu telah kembali seperti keadaannya pada hari Allah menciptakan langit dan bumi. Satu tahun mempunyai 12 bulan. Di kalangannya 4 bulan haram, 3 berterusan; Zul Qi‘dah, Zul Hijjah dan al-Muharram serta Rejab kabilah Mudar di antara Jumada dan Sya‘ban." HR Bukhari & Muslim

2- Solat khas dalam bulan Rejab:

Kata Imam an-Nawawi rahimahullah:

"واحتج به العلماء على كراهة هذه الصلاة المبتدعة التي تسمى الرغائب قاتل الله واضعها ومخترعها فإنها بدعة منكرة من البدع التي هي ضلالة وجهالة وفيها منكرات ظاهرة وقد صنف جماعة من الأئمة مصنفات نفيسة في تقبيحها وتضليل مصليها ومبتدعها ودلائل قبحها وبطلانها وتضلل فاعلها أكثر من أن تحصر"
‘Para ulamak telah berhujjah dengannya ke atas kebencian solat yang dinamakan al-Raghaib (solat khusus sempena bulan Rejab). Semoga Allah memerangi pemalsunya dan penciptanya. Sesungguhnya ia adalah bid‘ah yang munkar yang terdiri daripada bid‘ah-bid‘ah yang sesat dan kejahilan. Di dalamnnya terdapat kemungkaran yang jelas. Sekumpulan para ulamak telah menulis tulisan-tulisan yang bermutu dalam memburukkannya dan menyesatkan orang yang bersolat dengannya dan menciptanya. Dalil-dalil berkenaan kekejiannya, kebatilannya dan kesesatan pembuatnya amat banyak sehingga tidak terbilang.

Ruj: Syarh Sahih Muslim, Jil.8 ms. 20.

3- Berpuasa Khusus bulan Rejab:

Kata Imam Ibn Qaiyyim:

"كل حديث في ذكر صوم رجب وصلاة بعض الليالي فيه فهو كذب مفترى"
Semua hadith yang menyatakan puasa khusus sempena bulan Rejab dan solat khusus di sebahagian malam-malamnya adalah penipuan yang direka reka.

Ruj: al-Manar al-Munif, ms. 96.

Kata Imam Ibn Hajar Al-Asqalani rahimahullah:

وقال الحافظ ابن حجر " لم يرد في فضل شهر رجب ولا في صيامه ولا صيام شيء منه معيَّن ولا في قيام ليلة مخصوصة فيه حديث صحيح يصلح للحجة " ا.هـ تبيين العجب / 11 (لطائف المعارف /228 )
Tidak terdapat hadith sahih yang boleh dijadikan hujah berkenaan kelebihan bulan Rejab, puasa bulan ini, puasa hari-hari tertentu bulan ini mahupun bangun malam tertentu pada bulan ini.

Ruj: Lataif al-Ma'arif ms.228

4- Umrah di bulan Rejab:

Hadith kelebihan Umrah di Bulan rejab hanya terdapat dalam beberapa riwayat daripada golongan Syi‘ah yang mengatakan umrah bulan Rejab adalah umrah yang terbaik. Akan tetapi Ahlu Sunnah tidak menerima periwayatan mereka di samping riwayat tersebut tidak bersambung kepada Rasulullah s.a.w.

5- Malam al-Isra’ wal-Mi‘raj tidak sah pada malam ke 27 bulan Rejab:

Kata Imam Ibn Katsir rahimahullah:

(وقد أورد-أي عبدالغني المقدسي- حديثاً لا يـصـحّ سـنـــده ذكرناه في فضائل شهر رجب أن الإسراء كان ليلة السابع والعشرين من رجب والله أعلم. ومن الناس من يزعم أن الإسراء كان أول ليلة جمعة من شهر رجب, وهي ليلة الرغائب التي أُحدثت فيها الصلاة المشهورة, ولا أصل لذلك والله أعلم)
Telah berkata (Abdul Ghani al-Maqdisi telah meriwayatkan sebuah hadith yang tidak sah sanadnya dan kami telah jelaskan dalam ‘Fadail Shahr Rajab’ bahawa peristiwa al-Isra’ telah berlaku pada malan ke-27 bulan Rejab, Allah jua yang lebih mengetahui. Ada juga di antara manusia yang menyangka bahawa peristiwa al-Isra’ telah berlaku pada Jumaat pertama dalam bulan Rejab, iaitulah malam al-Raghaib yang dicipta padanya solat yang masyhur, sedangkan tiada asal bagi perkara ini, Allah jua yang lebih mengetahui.)

Ruj: al-Bidayah wa al-Nihayah, Jil.3 ms.136-137

Kesimpulan.

Dapatlah disimpulka bahawa bulan ini samalah dengan bulan-bulan lain. Justeru amalan-amalan di bulan Rejab adalah sama seperti amalan-amalan di bulan-bulan lain.

Jika kita biasa solat sunat malam hari di bulan lain solatlah seperti biasa di malam tersebut. Demikian juga jika dibulan lain jika kita biasa puasa sunat, sedekah, baca Quran buatlah amaln tersebut seperti biasa dibulan Rejab ini tanpa sebarang iktiqad atau keyakinan bahawa amalan yang dilakukan itu mempunyai kelebihan tertentu berbanding bulan yang lain.

Pak Todi
Guest


Back to top Go down

Re: ROP SAHAJA

Post by R1010 on 20th March 2018, 3:07 pm

Allah, berkatilah kami (limpahkanlah kasih sayang kepada kami) dalam bulan Rejab dan Syaaban, serta pertemukanlah kami dengan bulan Ramadhan.”

*#1 – Apa Maksud ‘Rejab’?*

‘Rejab’ bererti keagungan, kerana bulan ini diagungkan oleh Allah s.w.t.

*#2 – Mengapa Bulan Ini Diagungkan?*

Ini kerana ia termasuk dalam 4 bulan suci dan mulia yang diharamkan berperang atau bersengketa dalam Islam. Bulan ini adalah bulan aman, damai dan selamat. Seperti firman Allah s.w.t yang bermaksud;

_“Sesungguhnya, bilangan bulan di sisi Allah adalah 12 bulan, (sepertimana) dalam ketetapan Allah pada waktu Dia menciptakan langit dan bumi, di antaranya ada empat bulan suci tidak boleh berperang di dalamnya (Zulkaedah, Zulhijjah, Muharram, Rejab). Itulah ketetapan agama yang lurus, maka janganlah kamu menzalimi dirimu dalam (bulan yang empat) itu…”_
Surah at-Taubah:36

*#3 – Adakah Terdapat Peristiwa Penting Dalam Bulan Rejab?*

Ya. Antara peristiwa penting yang berlaku dalam bulan Rejab ialah peristiwa Israk dan Mikraj pada 27 Rejab.

Juga berlakunya Perang Tabuk, peperangan terakhir yang disaksikan oleh Rasulullah s.a.w.
Selain itu, pada bulan Rejab juga berlakunya hijrah pertama dalam Islam.

*#4 – Apa Yang Boleh Dilakukan Dalam Bulan Rejab?*

Digalakkan kepada kita umat Islam untuk memperbanyakkan berzikir, istighfar, berpuasa serta melakukan amal kebajikan dalam bulan Rejab.

Juga digalakkan untuk kita melazimkan doa berikut;

“Ya Allah, berkatilah kami (limpahkanlah kasih sayang kepada kami) dalam bulan Rejab dan Syaaban, serta pertemukanlah kami dengan bulan Ramadhan.”

*#5 – Apa Keistimewaan Bulan Ini?*

Di antara keistimewaan bulan ini, malam pertama bulan Rejab adalah malam dikabulkan doa sepertimana sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud;

_“Lima malam doa tidak ditolak, iaitu malam pertama bulan Rejab, malam Nisfu Sya’ban, malam Jumaat, malam Hari Raya Eidulfitri, malam hari raya Eiduladha.”_
Hadis Riwayat Al-Baihaqi.

*#6 – Adakah Terdapat Ayat Al-Quran Yang Menyebut Mengenai Bulan Rejab?*

Al-Quran tidak menyebut secara terperinci mengenai bulan Rejab dan kelebihannya. Akan tetapi terdapat dua surah al-Quran yang menyebut mengenainya secara tidak langsung, iaitu surah al-Baqarah ayat 194 dan 217 dan surah at-Taubah ayat 2, 36 dan 37.

Semoga perkongsian ini memberi manfaat kepada pembaca untuk merebut keistimewaan bulan Rejab yang bakal menjelang tidak lama lagi.

Bahkan, bulan Rejab ini juga menjadi penanda aras atau tanbih (ingatan) kepada umat Islam agar bersedia untuk menghadapi bulan Ramadan; bulan yang di dalamnya terkandung 1001 rahmat dan maghfirah (keampunan) daripada Allah s.w.t. Wallahua’lam.

KONGSIKAN TAZKIRAH INI
[19/03, 7:08 AM] ‪+60 19-269 2057‬: *????Tazkirah subuh :*

(Nabi SAW tidak mengharapkan upah dari tugas daawah baginda)

وَيَا قَوْمِ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مَالًا إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَى اللَّهِ وَمَا أَنَا بِطَارِدِ الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّهُم مُّلَاقُو رَبِّهِمْ وَلَٰكِنِّي أَرَاكُمْ قَوْمًا تَجْهَلُونَ

"Dan (ketahuilah) wahai kaumku! Aku tidak meminta kepada kamu sebarang harta benda sebagai upah menyampaikan ugama Allah itu, tiadalah aku harapkan upahku melainkan dari Allah semata-mata; dan aku tidak akan menghalau orang-orang yang beriman (sebagaimana yang kamu minta itu), kerana sesungguhnya mereka akan menemui Tuhan mereka (dan pada hari itu mereka akan menuntut dan menerima hak masing-masing); tetapi aku nampak kamu semua, kaum yang tidak mengetahui apa yang mesti diketahui."

*(Hud : 29)*
.
[19/03, 7:33 AM] ‪+60 12-439 0180‬: Al-'A`rāf:155 - Dan Nabi Musa memilih tujuh puluh orang lelaki dari kaumnya (untuk di bawa bersama ke Gunung Tursina) pada waktu yang telah kami tentukan. Maka ketika mereka digegar oleh gempa, Nabi Musa merayu dengan berkata: "Wahai Tuhanku! Jika Engkau kehendaki, Engkau boleh binasakan mereka bersama-sama denganku sebelum ini. Adakah Engkau hendak membinasakan kami disebabkan apa yang telah dilakukan oleh orang-orang yang bodoh di antara kami? (Apa yang mereka telah lakukan) itu hanyalah cubaanMu. Dengan cubaan itu Engkau sesatkan sesiapa yang Engkau kehendaki dan Engkau beri petunjuk kepada sesiapa yang Engkau kehendaki. Engkau jualah Pelindung kami; oleh itu ampunkanlah kami dan berilah rahmat kepada kami, kerana Engkau jualah sebaik-baik Pemberi ampun.
[19/03, 10:43 PM] ‪+60 11-2124 3592‬: TUNTUNAN SUNNAH DI BULAN REJAB

Berkenaan dengan bulan Rejab, sebenarnya tidak terdapat satupun dalil yang sahih berkenaan fadhilat atau kelebihan tertentu bagi mereka yang melakukan ibadah tertentu pada bulan ini secara khusus.

Untuk mendapat gambaran ringkas tentang tuntutan al-Sunnah di dalam bulan ini perhatikanlah kenyataan-kenyataan berikut:

1-Al-Quran menjelaskan bahawa bulan Rejab adalah salah satu daripada al-Ashhur al-Hurum (bulan-bulan haram).

Firman Allah Ta‘ala dalam Surah al-Taubah 9:36) (Maksudnya): "Sesungguhnya bilangan bulan-bulan di sisi (hukum) Allah ialah dua belas bulan, (yang telah ditetapkan) dalam Kitab Allah semasa Ia menciptakan langit dan bumi, di antaranya empat bulan yang dihormati. Ketetapan yang demikian itu ialah ugama yang betul lurus, maka janganlah kamu menganiaya diri kamu dalam bulan-bulan yang dihormati itu (dengan melanggar laranganNya); dan perangilah kaum kafir musyrik seluruhnya sebagaimana mereka memerangi kamu seluruhnya; dan ketahuilah sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang bertaqwa.

Sabda Rasulullah s.a.w.:

الزَّمَانُ قَدْ اسْتَدَارَ كَهَيْئَةِ يَوْمَ خَلَقَ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضَ السَّنَةُ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ثَلَاثَةٌ مُتَوَالِيَاتٌ ذُو الْقَعْدَةِ وَذُو الْحِجَّةِ وَالْمُحَرَّمُ وَرَجَبُ مُضَرَ الَّذِي بَيْنَ جُمَادَى وَشَعْبَانَ
Sesungguhnya waktu telah kembali seperti keadaannya pada hari Allah menciptakan langit dan bumi. Satu tahun mempunyai 12 bulan. Di kalangannya 4 bulan haram, 3 berterusan; Zul Qi‘dah, Zul Hijjah dan al-Muharram serta Rejab kabilah Mudar di antara Jumada dan Sya‘ban." HR Bukhari & Muslim

2- Solat khas dalam bulan Rejab:

Kata Imam an-Nawawi rahimahullah:

"واحتج به العلماء على كراهة هذه الصلاة المبتدعة التي تسمى الرغائب قاتل الله واضعها ومخترعها فإنها بدعة منكرة من البدع التي هي ضلالة وجهالة وفيها منكرات ظاهرة وقد صنف جماعة من الأئمة مصنفات نفيسة في تقبيحها وتضليل مصليها ومبتدعها ودلائل قبحها وبطلانها وتضلل فاعلها أكثر من أن تحصر"
‘Para ulamak telah berhujjah dengannya ke atas kebencian solat yang dinamakan al-Raghaib (solat khusus sempena bulan Rejab). Semoga Allah memerangi pemalsunya dan penciptanya. Sesungguhnya ia adalah bid‘ah yang munkar yang terdiri daripada bid‘ah-bid‘ah yang sesat dan kejahilan. Di dalamnnya terdapat kemungkaran yang jelas. Sekumpulan para ulamak telah menulis tulisan-tulisan yang bermutu dalam memburukkannya dan menyesatkan orang yang bersolat dengannya dan menciptanya. Dalil-dalil berkenaan kekejiannya, kebatilannya dan kesesatan pembuatnya amat banyak sehingga tidak terbilang.

Ruj: Syarh Sahih Muslim, Jil.8 ms. 20.

3- Berpuasa Khusus bulan Rejab:

Kata Imam Ibn Qaiyyim:

"كل حديث في ذكر صوم رجب وصلاة بعض الليالي فيه فهو كذب مفترى"
Semua hadith yang menyatakan puasa khusus sempena bulan Rejab dan solat khusus di sebahagian malam-malamnya adalah penipuan yang direka reka.

Ruj: al-Manar al-Munif, ms. 96.

Kata Imam Ibn Hajar Al-Asqalani rahimahullah:

وقال الحافظ ابن حجر " لم يرد في فضل شهر رجب ولا في صيامه ولا صيام شيء منه معيَّن ولا في قيام ليلة مخصوصة فيه حديث صحيح يصلح للحجة " ا.هـ تبيين العجب / 11 (لطائف المعارف /228 )
Tidak terdapat hadith sahih yang boleh dijadikan hujah berkenaan kelebihan bulan Rejab, puasa bulan ini, puasa hari-hari tertentu bulan ini mahupun bangun malam tertentu pada bulan ini.

Ruj: Lataif al-Ma'arif ms.228

4- Umrah di bulan Rejab:

Hadith kelebihan Umrah di Bulan rejab hanya terdapat dalam beberapa riwayat daripada golongan Syi‘ah yang mengatakan umrah bulan Rejab adalah umrah yang terbaik. Akan tetapi Ahlu Sunnah tidak menerima periwayatan mereka di samping riwayat tersebut tidak bersambung kepada Rasulullah s.a.w.

5- Malam al-Isra’ wal-Mi‘raj tidak sah pada malam ke 27 bulan Rejab:

Kata Imam Ibn Katsir rahimahullah:

(وقد أورد-أي عبدالغني المقدسي- حديثاً لا يـصـحّ سـنـــده ذكرناه في فضائل شهر رجب أن الإسراء كان ليلة السابع والعشرين من رجب والله أعلم. ومن الناس من يزعم أن الإسراء كان أول ليلة جمعة من شهر رجب, وهي ليلة الرغائب التي أُحدثت فيها الصلاة المشهورة, ولا أصل لذلك والله أعلم)
Telah berkata (Abdul Ghani al-Maqdisi telah meriwayatkan sebuah hadith yang tidak sah sanadnya dan kami telah jelaskan dalam ‘Fadail Shahr Rajab’ bahawa peristiwa al-Isra’ telah berlaku pada malan ke-27 bulan Rejab, Allah jua yang lebih mengetahui. Ada juga di antara manusia yang menyangka bahawa peristiwa al-Isra’ telah berlaku pada Jumaat pertama dalam bulan Rejab, iaitulah malam al-Raghaib yang dicipta padanya solat yang masyhur, sedangkan tiada asal bagi perkara ini, Allah jua yang lebih mengetahui.)

Ruj: al-Bidayah wa al-Nihayah, Jil.3 ms.136-137

Kesimpulan.

Dapatlah disimpulka bahawa bulan ini samalah dengan bulan-bulan lain. Justeru amalan-amalan di bulan Rejab adalah sama seperti amalan-amalan di bulan-bulan lain.

Jika kita biasa solat sunat malam hari di bulan lain solatlah seperti biasa di malam tersebut. Demikian juga jika dibulan lain jika kita biasa puasa sunat, sedekah, baca Quran buatlah amaln tersebut seperti biasa dibulan Rejab ini tanpa sebarang iktiqad atau keyakinan bahawa amalan yang dilakukan itu mempunyai kelebihan tertentu berbanding bulan yang lain.

R1010
Guest


Back to top Go down

Re: ROP SAHAJA

Post by Pak jodi on 20th March 2018, 3:05 pm

Kepada anjing2 penjilat yg ckp org dlm ni takde telo suruh cntc si zainal tu mmg dh ramai yg cntc penipu ni. Tak dpt apa. Dia tgh hidup susah je skrg. Nanti dlm penjara berehat lar tu pun kalau panjang umur nk masuk penjara. Kalau tak masuk kubur je lar

Pak jodi
Warga Baru

Posts : 51
Join date : 16/03/2018

Back to top Go down

Re: ROP SAHAJA

Post by Edubird on 20th March 2018, 3:05 pm

Awat lah ramai yg dlm blog ni yg nak kata bodoh ...tak bodoh kot...nak kata pandai...rasanya tak pandai jugak kot...yg korg labur n dok berharap bemda tu siang malam apasal...pelaburan tu sampingan je...wat la kerja cm biasa walaupun tggu 10thn...klau dapat anda untung klau tak dapat anggap la xde rezeki dr situ...ni labur dok harap benda tu sampai sanggup berhutang bergadai apasal...bukan ada yg paksa pun..atau korg ni jenis yg tamak haloba..xcukup satu nak dua..dah msuk dua nk tiga plak....nak cepat kaya buat la kerja...pelaburan tu klau menjadi realiti cepat la kaya...ni dok mengharap sampai berhutang bergadai buat apa...akai ada ka....org nk melabur korg pun nak.melabur...tapi akai takdak...melabur je kompom dpt pulangan...pirahhhhh...tak berani tanggung risiko jagn jd pelabur apa pun...buat kerja sendiri...

Edubird
Guest


Back to top Go down

Re: ROP SAHAJA

Post by Pak jodi on 20th March 2018, 3:02 pm

Ak dh cntc zainal kutuk tu sblum ni. Takda apa yg dpt. Dia sendiri tak tau bila bnda ni akan satel. Tak membantu pun contact org tua kutuk tu. Kita cntc igt nk tnya pasal ni last2 dia cerita pulak kesusahan dia. Hidup merempat lar itu lar ini lar kepala butuh dia lar. Kalau dh penipu tu mmg lar hidup merempat mana lar nk berkat.

Pak jodi
Warga Baru

Posts : 51
Join date : 16/03/2018

Back to top Go down

Re: ROP SAHAJA

Post by kasi sengaaattt on 20th March 2018, 2:59 pm

Romi zainal hamid dll...
cubalah telus dlm semua update...
skjp pending for confirmation centre????
appear to vvip & leader??? Brp kali dah kluar ayat ni?
Dulu kerap bunyi perkataan proksi...skrg x bunyi dah.
skrg dok kluar pemangku pulak...pemangku confirm acc dah boleh gunapakai...sejak dr sblm raya cina dok bunyi mcm ni...
klu nak senyapkan org yg bising2 ni...
cubalah bg proof yg asli...bg semua org terdiam dan x menyalak x tentu hala.
klu lps bulan 3...takut masuk paper & buletin utama pakai topeng polis iring masuk mahkamah je...

kasi sengaaattt
Guest


Back to top Go down

Re: ROP SAHAJA

Post by emy on 20th March 2018, 2:33 pm

aienman,,btul2 jilat si Zainal tu ye
smpai yakin 100%,,
klau btul yakin xdelah smpai 8tahun
dari 2010 berjalan,,belum ada
pulangan langsung wlau 1sen,,
jika nk ckp sabar,,sampai ada yg dh kematian
ahli kluarga,,cuba kluarga anda yg mati,,
anak, isteri, suami mati,,masa tu bila2
masa Allah boleh tnjuk,,org yg kuat mnipu
ni Allah bagi masa bertaubat,,sblm
nyawa anda dicabut,,fkir kn brp byk
harapan bg pada org,,dan brp bnyk duit
yg dikutip dari org rmai bserta janji yg
termateri,,igtlah x diterima bumi org yg xmmbyr
hutang,,apatah lg mkn duit org rmai
scara haram,,

emy
Guest


Back to top Go down

Re: ROP SAHAJA

Post by pok di on 20th March 2018, 2:19 pm

report today ni siapa cuba prknlkn dri..tiba2 mncul hurai pnjg2 intro apa pn xda..org bnm ke..

pok di
Warga Tetap
Warga Tetap

Posts : 94
Join date : 07/03/2018

Back to top Go down

+/-=x

Post by 1 + 1 = ? on 20th March 2018, 1:57 pm

yg report tulis ni..zainal @ romi kena jawab ni...kalau tak jawab...terang2 yg join selama ni telah ditipu..duit yg ada boleh digunakan untuk:
mak pak,
nafkah anak bini,
setle utang yg ada,
untuk masjid,
fakir,
zakat,
ibu tunggal & anak2 yatim,
tolong kkawan..
sayangkan duit kita...burn macam tu je kalau ini penipuan...

1 + 1 = ?
Guest


Back to top Go down

Re: ROP SAHAJA

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Page 3 of 40 Previous  1, 2, 3, 4 ... 21 ... 40  Next

Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You can reply to topics in this forum